Hvordan produsere en 3D-webscene
En 3D-webscene er en web-applikasjon som lar deg visualisere dine 3D-prosjekter via web-browseren. I og med at den bruker WebGL-teknologi, slipper brukeren å laste ned tredjeparts programvare for å åpne prosjektene.
Et eksempel på en 3D-webscene kan sees her.
Det finnes to måter å publisere en 3D-webscene på, enten via geoprosesseringsverktøyet Export To 3D Web Scene eller å eksportere et prosjekt laget i Esris 3D-programvare City Engine.
Denne artikkelen vil fokusere på den første metoden, altså å publisere vårt 3D-prosjekt via Export To 3D Web Scene -verktøyet.
Ved å definere et AOI kan man i tillegg til å klargjøre prosjektet for publisering også oppnå flere andre fordeler. Blant annet et ressursbesparende arbeidsmønster, les mer om dette her.
3. For at brukeren av 3D-webscenen lett skal kunne navigere seg frem til interessante områder er det en fordel å definere såkalte bookmarks. Dette gjøres ved at man navigerer seg til det område man mener bør kunne presenteres enkelt og klikker Bookmarks -> Create Bookmark. Visningen blir da lagret og du kan skifte synsvinkel til neste bookmark om dette er ønskelig (og gjenta prosessen). Man kan hele tiden ha kontroll og administrere sine bookmarks under Bookmarks-menyen. 4.Før vi åpner geoprosesseringsverktøyet Export To 3D Web Scene er det en liten tweek (endring) som må gjøres. Vi må be operativsystemet vårt om å bruke «.» som desimalskilletegn og ikke «,».