Bedre Marka-opplevelser med Geodata

Skiforeningen satser digitalt med samarbeidsavtale med Geodata. Målet er å skape enda bedre Markaopplevelser gjennom ny turplanlegger og smartere føremeldingstjenester.

Publisert: 14. mai 2018 , i Nyhet

– Jeg gleder meg veldig over å bli offisiell samarbeidspartner og leverandør til Skiforeningen. Vi vet at ønskelista er lang, særlig innenfor fagfeltet vårt, teknologi og geografiske data. Nå skal vi sette i gang et felles arbeid om å skape fremtidens publikumsløsninger for Skiforeningen som skal inspirere til skiidrett og friluftsliv, sier administrerende direktør i Geodata, Geir Hansen.

 Generalsekretær Erik Eide i Skiforeningen ser fram mot samarbeidet og ønsker teknologiløftet velkommen.

– Skiforeningen jobber for at enda flere skal ha aktive liv i Marka. Gode digitale verktøy er et avgjørende element i det – det skal være enkelt å finne frem, planlegge turen og folk skal føle seg trygge. Nå skal vi levere tjenester som er i tråd med det publikum er vant til, krever og forventer, sier Eide.

Skiforeningen satser digitalt med samarbeidsavtale med Geodata. Målet er å skape enda bedre Markaopplevelser gjennom ny turplanlegger og smartere føremeldingstjenester. Foto: Magnus Nyløkken

iMarka-appen, som gjør at skiløpere og syklister kan få Marka-kart, skiløyper og sykkelruter rett i lomma, har 75 000 nedlastninger. Appen er utviklet av Geodata.

Føremeldingen er Skiforeningens mest besøkte side, og gir fersk preppestatus for Oslomarka hver dag hele vinteren. I tillegg tilbys en turplanlegger både vinter og sommer. iMarka-appen, som gjør at skiløpere og syklister kan få Marka-kart, skiløyper og sykkelruter rett i lomma, har 75 000 nedlastninger. Geodata har vært en sentral aktør i utviklingen av disse tjenestene.

– Et tettere samarbeid med Geodata skal løfte oss til et nivå som gjør at vi ligger i lederfeltet. Vi skal øke tilgjengeligheten til Marka til det beste for Skiforeningens medlemmer og befolkningen for øvrig, sier Eide.

Generalsekretær Erik Eide i Skiforeningen og administrerende direktør i Geodata, Geir Hansen gleder seg til å jobbe tettere sammen om bedre Markaopplevelser. Foto: Magnus Nyløkken

I avtalen mellom Skiforeningen og Geodata hører det også med finansiering av sårt tiltrengte snøscootere. Disse skal brukes i Skiforeningens prepareringsarbeid og naturligvis bli utstyr med GPS.

– Geodata er en bedrift som i tillegg til å være glad i å jobbe med teknologi også er glade i idrett og friluftsliv. I dette samarbeidet har vi hele virksomheten i ryggen, og vi gleder oss veldig til å bli enda bedre kjent med Skiforeningen og utvikle teknologien i felleskap, sier Hansen.

Les mer om Skiforeningen her.

For mer informasjon om avtalen: