Stavangerregionen Havn har et stort havneareal – hele 880 mål fordelt på de tre havneanleggene Stavanger, Risavika og Mekjarvik. Totalt disponerer de over 6 000 meter med kai, samt 880 000 kvadratmeter med næringsareal og 90 000 kvadratmeter eiendomsmasse til logistikk og kontor.
Å drive strategisk havneutvikling i denne skalaen krever oversikt, forteller utviklings- og markedssjef Eivind Hornnes.
– Min oppgave er å sørge for å hente inn riktig type kunder, ta vare på de kundene vi har, og ikke minst utvikle tilbudet vårt sammen med dem.
Geodata bidrar til å tenke nytt og stort
Primærkundene til havneaktøren er alle virksomheter som har aktivitet over kai. Når havnebassenget utenfor Stavanger er Europas største olje- og gassklynge, med over 3 000 årlige anløp offshoreskip, sier det seg selv at aktiviteten er stor. I tillegg håndterer havneselskapet cruise-, gods- og ferjetrafikk, som gir samlet over 75 000 anløp i året.
For å støtte arbeidet med å utvikle havnen og tilbudet til leietakerne, har Geodata støttet havnen med digitale kartløsninger som gir bedre innsikt i arealbruk, utviklingsmuligheter og kommunikasjon med eiere, kunder og samarbeidspartnere.
– Vi har levert detaljerte kartdata innsamlet med drone, som visualiserer dagens situasjonsbilde i havneområdet. I tillegg har vi lagt til rette for å kunne integrere BIM- og CAD-modeller fra arkitekt- og ingeniørfirmaer i prosjektene, for å illustrere fremtidige planer, forteller teknisk rådgiver, Tore Hustoft i Geodata.
Resultatet er at Stavangerregionene Havn nå har en dynamisk digital tvilling, hvor brukere kan navigere interaktivt i en 3D-modell av området.





Raske visualiseringer
Hornnes forteller at kartverktøyet først og fremst bidrar til å planlegge bedre, både når det gjelder kommunikasjon, men også for å lage gode utviklingsplaner internt og sammen med kunder og eiere.
– Et bilde sier mer enn tusen ord, og jeg opplever at måten vi får visualisert havnene våre på, skaper begeistring blant aktørene vi jobber sammen med. Vi kan vise fram planer og fremtidsscenario på detaljnivå i presentasjonene våre, og vi kan raskt visualisere nye planer og avtaler for kundene våre, sier han.
Endringer som tidligere tok tid å visualisere, kan nå oppdateres umiddelbart.
– Det sparer oss for mye tid og gjør at vi raskere kan tilpasse oss nye behov og innspill, forteller Hornnes.
Stort potensial i geografisk teknologi
Nå er Stavangerregionen Havn midt i arbeidet med en ny strategiplan, og kartverktøyet spiller en sentral rolle.
– Det hjelper oss å se langt frem i tid. Vi planlegger for både dagens behov og for de neste 50 til 100 årene. Da må vi ha verktøy som gjør oss forutsigbare og fleksible, sier Hornnes.
Hustoft ser at Stavangerregionen Havn har et stort potensial for å bruke geografisk teknologi for å styrke sin posisjon og tilbud til sine kunder.
– Vi opplever dem som en fremtidsrettet og teknologiinteressert aktør, med stor vilje til å utforske nye løsninger for en mer digitalisert hverdag i samspill med kunder og samarbeidspartnere. Vår teknologiplattform legger til rette for sømløs integrasjon med ulike fagverktøy, og muliggjør visualisering av en helhetlig og komplementær situasjonsforståelse, sier Hustoft.
Samarbeid på tvers av havner
Stavangerregionen Havn jobber tett sammen med fire andre havner, og Hornnes ser store fordeler i å bruke karttjenester og -verktøy som felles samarbeidsflate.
– Ved å bruke karttjenester får vi et universelt språk som alle forstår. Vi begynner å komme i gang med offshore vind nå, og det er en stor fordel at vi kan visualisere og presentere hvordan logistikken, arealene og utformingen på de ulike havnene kan bli på en enkel og forståelig måte. Kundene får realistiske perspektiver og innsikt i våre planer, som gjør det lettere for dem å planlegge, sier Hornnes.
Han understreker at forutsigbarhet og fleksibilitet er nøkkelen til å lykkes:
– Skal vi være en god samarbeidspartner, må vi både være forutsigbare og kunne snu oss raskt når nye behov oppstår.


