UX i sentrum for Skiforeningens nye løypekart-løsning

Brukeropplevelse sto i sentrum da Geodata hjalp Skiforeningen med å samle løypetjenestene Skisporet og iMarka til én moderne løsning.

Ulike løsninger for visning av norske skiløyper har lenge eksistert side om side. Swix sto bak Skisporet, mens Skiforeningen inntil nylig driftet appen iMarka og kart- og føremeldingstjenestene i Skiforeningen.no.

– Da vi hørte at Skisporet sto i fare for å bli avviklet, følte vi et ansvar for å ta vare på den. Vi er tross alt Foreningen til Ski-Idrettens Fremme, forteller Eirik Harstad, ansvarlig for digitale brukertjenester i Skiforeningen.

I 2025 ble Swix og Skiforeningen enige om at Skiforeningen skulle overta Skisporet. Dermed startet arbeidet med å samle to sterke løsninger i én ny tjeneste, sporet.no, med mål om å inkludere det beste fra begge verdener.

– Vi var aldri i tvil om hvem vi skulle samarbeide med. Geodata har vært en fantastisk kartleverandør for oss i mange år. De er rett og slett det beste firmaet jeg har jobbet med – på utrolig mange måter. Det har vært gull verdt for oss, sier Harstad.

, ,

Brukeropplevelse i sentrum

For Skiforeningen var målet klart: Den nye løsningen skulle være så intuitiv og brukervennlig som mulig, og kreve minimalt med support. Derfor ble UX (User Experience) et sentralt tema helt fra første dag.

– UX handler om følelsen du sitter igjen med etter å ha brukt et produkt, forklarer Sven Aanesen, seniorkonsulent og fagansvarlig for UX-design i Geodata.

Sven og teamet jobbet tett med Skiforeningen gjennom hele 2025, frem mot lanseringen i november.

– Vi gjennomførte digitale brukerundersøkelser, workshops og dybdeintervjuer for å kartlegge hva brukerne ønsket å ta med videre fra de to løsningene, forteller han. – Deretter skisserte vi ulike forslag, som vi testet på reelle brukere underveis.

Harstad innrømmer at han i utgangspunktet var en smule skeptisk til workshops og gule lapper.

– Men Sven gjennomførte øktene på en helt annen måte enn jeg hadde sett før. Kravene vi diskuterte ble lagt rett inn i Figma, slik at vi kunne se resultatet umiddelbart. Det gjorde prosessen både effektiv og inspirerende, sier han. – Samarbeidet har vært utrolig bra. Jeg har aldri møtt en så dedikert leverandør. Det er tydelig at Sven og teamet virkelig brenner for å skape det beste resultatet.

En løsning som bygger tillit

Resultatet har blitt en intuitiv løsning som allerede samler over 700 løypelag. Her kan frivillige legge inn føremeldinger, tips og bilder, slik at brukerne får oppdatert og korrekt informasjon før de spenner på seg skiene.

– Dette har vært et veldig viktig prosjekt for oss, sier Harstad. – God design skaper tillit til produktet og senker terskelen for å ta det i bruk. I tillegg er det avgjørende for Skiforeningens omdømme at vi lanserer en app og nettside som fungerer godt.

Aanensen berømmer Skiforeningen for å prioritere tid og penger på å involvere og lytte til brukerne, og peker på det som en av årsakene til at sporet.no har blitt en god løsning.

– Å lage en løsning som skal fungere for mange ulike mennesker er aldri enkelt. Men jeg synes vi har truffet godt. Sporet.no er moderne og gir brukerne mye verdi. Jeg er stolt av teamet og jobben som har blitt gjort! sier han.

Eirik Harstad
Skiforeningen
Ansvarlig for digitale brukertjenester
Vi var aldri i tvil om hvem vi skulle samarbeide med. Geodata har vært en fantastisk kartleverandør for oss i mange år. De er rett og slett det beste firmaet jeg har jobbet med – på utrolig mange måter.

Eirik Harstad, Skiforeningen, Ansvarlig for digitale brukertjenester

Vi var aldri i tvil om hvem vi skulle samarbeide med. Geodata har vært en fantastisk kartleverandør for oss i mange år. De er rett og slett det beste firmaet jeg har jobbet med – på utrolig mange måter.