Netthandel: Geografiske analyser gir effektiv og miljøvennlig transportlogistikk

En av de store utfordringen for handel på nett er å levere varen når kunden ønsker varen. Først da blir kundeopplevelsen komplett og terskelen for å handle det meste på nett blir tilnærmet borte. Løsningene er på vei, men kan forbedres og optimaliseres. Og hva med miljøet når alt skal transporteres rundt?

Publisert: 10. nov. 2017, i Inspirasjon

Posten tester i disse dager hvordan de kan legge igjen varen din i dukkehuset eller boden og Kolonial lover levering på 90 minutter, mot en høyere pris. I den nye tjenesten Robin er det sykkel som gjelder og de kan både handle for deg og levere innen to timer. 

Videovervåkning av leveringsprosessen er fullt mulig og mange ser på muligheter for å utnytte bilene sine best mulig. Allikevel kan vi fortsatt risikere å vente hjemme i flere timer på IKEA-varen og de utenlandske selskapene leverer nesten uten unntak på dagtid. Og vi skjønner hvorfor, det er kostbart å få dette på plass samtidig som kunden ikke er villig til å betale noe mer for den servicen det er.

Utnytt transportparken best mulig

En annen trend er transporthuber med mål om å tilby transport for flere ulike tjenester og leverandører En måte å utnytte bilparken best mulig på og en mulighet for leverandører av tjenester som på denne måten raskere kan få leveransen av produktet opp å gå.

For å lage transporthuber eller løsninger som utnytter transportparken best mulig og samtidig gjør kunden fornøyd, må det ligge gode geografiske analyser til grunn. Kart bruker nok alle og det gjøres sikkert jevnlig enkle analyser for å finne ut av avstander, kjøretid og mer.

Men her er potensialet stort. Det vil være nyttig med en demografisk analyse som forteller noe om potensialet for leveranser i et aktuelt område. Dette kan jo kombineres med yrker og forbrukstall og plutselig har man en helt annet grunnlag for å vite noe om potensialet for tilkjøring i et område. Og betalingsviljen for det samme.

Transportsykkel, DHL
Kanskje kan varene du skal levere kjøres ut med sykkel eller en el-bil? Det går sannsynligvis også kjappere i rushtiden og sparer miljøet. Foto: Lawrence Holmes

Bruk av sanntidsdata 

Videre kan man analysere kjøreruter kombinert med sanntidsdata om trafikken og værdata. Da kan vi se at akkurat denne dagen vil vi kanskje måtte varsle om at varen vil bli en halvtime forsinket. Selve informasjonen kan gå automatisk ut når systemet ser at trafikken lager trøbbel. Kanskje er varen av et slikt format/en slik størrelse at en sykkel kan ta seg av transporten eller en el-bil? Det går sannsynligvis også kjappere i rushtiden og sparer miljøet. For det er jo også et ansvar i denne verden som fylles av biler som leverer pakker. 

Effektiv transportutnyttelse er ikke bare bra for kunden og selskapet, men også miljøet. Og det bidrar til en smartere by.  

I Geodata lager vi daglig analyser akkurat av denne typen. Verktøyene er enklere tilgjengelig enn man skulle tro, likeså dataene. På sikt vil alle dataene man selv kan samle inn gjennom tusenvis av leveranser skape større forutsigbarhet og videre analyseres for å optimalisere logistikken rundt leveransene enda bedre.

Nysgjerrig på hva som er mulig med geografiske analyser og transportlogistikk? Ta kontakt for en uformell prat:

Lars Olav Gaden

Lars Olav Gaden
Kundeansvarlig

For teknisk support, gå til våre supportsider.