Internasjonal pris til Kartverket

Kartverket mottok i sommer prisen for “Special Achievement in GIS” fra Esri - verdens ledende leverandør av programvare for geografisk informasjon. “Norge i bilder” trekkes spesielt fram som en løsning som tiltrekker oppmerksomhet også utenfor Norges grenser.

Publisert: 15. aug. 2017 , i Nyhet

Prisen ble delt ut i forbindelse med Esris årlige brukerkonferanse i San Diego i juli i år.

En kulturskatt

Norge i bilder er et nettsted realisert i et samarbeid mellom Statens vegvesen, Norsk institutt for Bioøkonomi (NIBIO) og Kartverket. Her får du oversikt over ortofoto (målestokkriktige flybilder) som samarbeidspartene i Norge digitalt tilbyr på internett. Portalen består av over 120 terabyte med bildedata fra 1937 og fram til i dag, og er som en kulturskatt å regne.

Skryt for laserdata-løsning

Kartverkets løsning for distribusjon av LiDAR-data gjennom hoydedata.no trekkes også frem. LiDAR står for Light Detection And Ranging og er teknologien som sørger for at vi nå kan bygge en svært detaljert 3D-modell av Norge. Dette er nyttig i blant annet beregning av flomsoner og skredfare med stor nøyaktighet.

Både Norge i bilder og hoydedata.no er bygget i samarbeid med Geodata AS med ArcGIS fra Esri som teknologi.

Sjefsingeniør og prosjektleder Jon Arne Trollvik i Kartverket sier at de setter stor pris på utmerkelsen. 

- Både Norge i bilder og hoydedata.no samler viktige geodata på ett sted og gjør det enkelt for brukerne å finne, se på og eventuelt laste ned ortofoto og høydemodeller. Samarbeidet med Geodata AS har vært godt, og har resultert i to robuste og brukervennlige løsninger, sier han.

- Stolt

Jack Dangermond, grunnlegger av Esri, var full av lovord da han delte ut prisen i San Diego tidligere i sommer.

- 5 prosent handler om teknologien, resten handler om jobben som gjøres der ute, sa Dangermond under utdelingen.

Geodata AS er Esris distributør av programvare i Norge. Administrerende direktør Geir Hansen er stolt av anerkjennelsen av Kartverket har fått.

- Det er fint å oppleve at det våre kunder gjør får anerkjennelse også utenfor landegrensene, og jeg er stolt over at vi har fått vært en del av dette. Forhåpentligvis kan denne oppmerksomheten bidra til å inspirere andre på tvers av landegrensene, sier Hansen.