Sommerstudenter skal lage løsning for samfunnet

Carl Emil, Marie, Robert, Elise og Morten er Geodatas fem sommerstudenter. Årets arbeidsoppgave er enkel men krevende: Kom opp med et «proof of concept» – et gjennomføringsbevis – på en teknisk løsning som kan bidra positivt til samfunnet.

Publisert: 25. juni 2018, i Reportasje
Årets sommerstudenter: Morten Hamborg (t.v.), Elise Tegnér, Robert Einarson, Marie Andreassen Svanes og Carl Emil Hattestad,

Rundt hundre søkere ble til fem sommerstudentene med ulik fagbakgrunn. Nå har de fem uker på seg der de skal samarbeide for å løse en stor oppgave med overskriften «Tech for society».

– Vi startet med en intens periode med brainstorming, fått hundrevis av ideer, og nå har vi endelig landet på ett konsept vi ønsker å se nærmere på, forteller Marie Andreassen Svanes, som studerer datateknologi ved NTNU i Trondheim.

Penger spart og mer fornøyde passasjerer

Når sommeren er over, skal de fem studentene presentere konseptet sitt for resten av de ansatte i Geodata. Oppgaven de har landet på er en teknisk løsning som kan forutsi og lage varslingsrutiner for vedlikehold av solslyng på jernbanen.

– Solslyng bidrar til farlige situasjoner, forsinkelser og mye vedlikehold og kontroll for jernbanen. Vårt mål er å komme opp med et konsept som kan bidra til å spare penger på vedlikehold, øke kvaliteten på vedlikeholdet og ikke minst gi NSBs lokførere gode varslinger og mer fornøyde kunder og passasjerer, sier Robert Einarson, som til daglig studerer datateknologi ved NTNU.

Solslyng på jernbanen oppstår når stålet i jernbaneskinnene varmes opp og utvider seg. Da kan jernbaneskinnene bukte seg og det er behov for vedlikehold og kontroll. Togene må kjøre med redusert hastighet og i verste fall kan solslyng føre til avsporing.

- Viktig med relevant erfaring

Astrid Hvattum leder utviklingsavdelingen i Geodata. Hun er fornøyd med årets kull og håper studentene får brynt seg på oppgaven:

– Geodata ønsker å gi et tilbud til studenter innen GIS og tekniske fag. Det er utrolig viktig å gi studenter relevante oppgaver og erfaring slik at de finner ut hvilken retning de ønsker å ta videre. Ekstra hyggelig er det at to av sommerstudentene fra i fjor nå kommer tilbake på høsten som trainee-er hos oss – det viser at sommerjobbprosjektet betyr mye for både studentene og oss, sier Astrid.

De fem studentene skal gjennomføre prosjektet fra idé til løsning med støtte av erfarne konsulenter og ledere i Geodata.

– I fjor var temaet smarte byer, og gruppen endte opp med å lage et fungerende konsept for behovsstyrt avfallshåndtering i Oslo. Den kan du lese om her. Nå gleder vi oss til å se hvordan årets kull løser oppgaven.

Dette er årets sommerstudenter:

Carl Emil Hattestad (24) - NTNU, Geomatikk, 3. klasse fra Bærum.

Hvorfor er det interessant for deg å ha sommerjobb i Geodata?

- Sommerjobb i Geodata var veldig interessant for meg fordi jeg går Geomatikk på NTNU. Å kunne se og teste å jobbe med det jeg utdanner meg til er veldig greit.

Hva er det med GIS-verktøy og geografiske data som er spennende?

- Kart er alltid gøy, og veldig spennende å se og lære alle mulighetene GIS gir. Esris python API-er er noe jeg håper jeg får jobbet mer med i Geodata.

Hva eller hvor ser du for deg at du jobber med om fem år?

- Om 5 år kan jeg ende opp som hva som helst på dette tidspunktet. Jeg liker veldig godt hvordan Geodata jobber i team in-house, og jobber gjerne slik om 5 år. Om det blir GIS-relatert eller noe helt annet får vi se etter sommerjobb her og to år videre med studiet.

Morten Andersen (26) UiO, Informatikk, 4. klasse fra Holstebro i Vestjylland, Danmark.

Hvorfor er det interessant for deg å ha sommerjobb i Geodata?

Så jeg kan lære mere om Geodata og se om det er et sted jeg har lyst til at jobbe i fremtiden. Jeg leste om studenterne der jobbet her i fjor og det virkede som en spændende sommerjobb. Jeg likte at det blev vores eget projekt og at vi skulle gennem (nesten) alle faserne i et projekt.

Hva er det med GIS-verktøy og geografiske data som er spennende?

Man glemmer ofte at data kommer fra et eller andet sted eller beskriver et aller andet punkt. Når man visualisere dette i kart så vil man automatisk lede efter mønstre med det blotte øje, men med GIS-verktøy så kan man analysere dataerne og se sammenhenge man ellers ville have gået glip av.

Hva eller hvor ser du for deg at du jobber med om fem år?

Tanken om at kunne jobbe fullstack som udvikler hos Geodata synes jeg virker utrolig spændende. Da kan man holde sig opdateret på ny teknologi. Alt fra system arkitektur, til database design, data cleaning og maskinlæring synes jeg er veldig interesant.

Marie Andreassen Svanes (22) NTNU, Datateknologi, 3. klasse fra Egersund.

Hvorfor er det interessant for deg å ha sommerjobb i Geodata?

Hadde ikke hørt så mye om det før, men synes det er veldig interessant å kombinere det geografiske perspektivet med informatikk. Virker også som at Geodata har et bra fokus på å ta oppgaver som er samfunnsnyttige, noe jeg synes er viktig. Også er det jo selvfølgelig veldig lærerikt å samarbeide med andre studenter fra andre retninger til å lage et endelig produkt.

Hva er det med GIS-verktøy og geografiske data som er spennende?

GIS-verktøy viser data på en ny måte noe som er ganske kult. Det er også gøy at man kan bruke geografisk data til å se nye løsninger som man ikke har tenkt på før.

Hva eller hvor ser du for deg at du jobber med om fem år?

Mange som går data ender opp i konsulentbransjen, så kan jo fort bli det. Synes det er kult at selv om Geodata er et konsulentfirma, er de ikke helt som de tradisjonelle konsulentfirmaene, så det er jo mye forskjellig man kan jobbe med som konsulent også.

Elise Tegnér (26) NMBU, Geomatikk, 3. klasse fra Drøbak.

Hvorfor er det interessant for deg å ha sommerjobb i Geodata?

Geodata er veldig relevant i forhold til studieretningen jeg går, geomatikk - GIS. Arbeidsoppgavene virker også veldig spennende, mye team-jobbing og mange muligheter for å lære mer og utvikle seg hele tiden.

Hva er det med GIS-verktøy og geografiske data som er spennende?

Mange spennende visualiseringsmuligheter. Mange spennende analysemuligheter i forhold til stedfestet informasjon som mange andre aktører kanskje ikke er så klar over.

Hva eller hvor ser du for deg at du jobber med om fem år?

Jobber antakelig på et GIS-kontor i Oslo-området.

Robert Einarson (24) NTNU, Datateknologi med spesialisering i brukeropplevelse og spillteknikk, 4. klasse fra Larkollen.

Hvorfor er det interessant for deg å ha sommerjobb i Geodata?

Geodata tilbyr en interessant spesialisering innen konsulentbransjen. Til forskjell fra konsulenthusene som ellers er aktive på campus, fremstår Geodatas kompetanse og visjon både klarere og mer målrettet. Sommerjobben gir meg større kjennskap til mulighetene Geodata kan tilby og om deres miljø er noe for meg.

Hva er det med GIS-verktøy og geografiske data som er spennende?

Som Datateknologi student ved NTNU har jeg lite erfaring med både GIS-verktøy og geografiske data. Kanskje nettopp derfor er det interessant å utforske teknologien, programmene og ikke minst folkene bak.

Hva eller hvor ser du for deg at du jobber med om fem år?

Hadde du spurt meg for en uke siden, så hadde kanskje svaret vært et annet. Akkurat nå ser jeg for meg å jobbe i startfasen med kunde hvor jeg kan være med og forvandle kundens problemer til en konkret løsning.