Det forteller Ingrid Valstad, som til daglig studerer geovitenskap ved Universitetet i Bergen. Hun søkte om å bli sommerstudent hos Geodata etter anbefaling fra venner, og var én av ti fra hele landet som ble valgt ut.
– Det eneste jeg visste i forkant, var at vi skulle jobbe som konsulenter i fem uker og løse en case gjennom workshops og kursing, forteller hun.
Studentene ble delt inn i tre team som skulle jobbe tett sammen: GIS, utvikling og UX. Ingrid var en del av “GIS-gjengen”, sammen med blant andre Christoffer Gerkman.
Det var spesielt interessant å få innsikt i avdelinger som jobber med andre fagområder enn det jeg møter i studiene, som koding og brukeropplevelse, forklarer Christoffer.
Christoffer studerer by- og regionplanlegging ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet på Ås. Han søkte om å bli sommerstudent hos Geodata fordi han ønsket dypere innsikt i GIS og annen kartteknologi.
– Jeg ble raskt kjent med ArcGIS. I tillegg fikk jeg innsikt i kul teknologi, blant annet innen visualisering, som er svært relevant for studiet mitt. Det er kunnskap som er nyttig å ha med når jeg skal ut i arbeidslivet, legger han til.





Spennende kundecase fra Lofotrådet
Oppdragsgiver for caset som årets sommerstudenter skulle jobbe med var Lofotrådet, et interkommunalt politisk råd og regionråd for Lofotens seks kommuner.
– Oppgaven ble presentert med ett ord: Klimasårbarhetsanalyse. Det første jeg tenkte, var at det ville bli vanskelig å bli enige innad i gruppen om hva ordet betyr, husker Christoffer.
– Caset var spennende, fordi det ikke fantes en fasit. Det gjorde det også utfordrende, men ansatte hos Geodata ledet oss gjennom gode idémyldringsprosesser, sier Ingrid.
Etter intense dager med utforsking, testing og skribling på “minst hundre post it-lapper”, hadde gruppen utviklet et knippe ideer som de viste frem for Lofotrådet.
– Det var nyttig å få umiddelbar tilbakemelding på hva de mente var interessant, slik at vi kunne fokusere videre på det, forteller Christoffer.
– I tillegg var det lærerikt å ha et ekte kundemøte, i trygge rammer. Det hadde i hvert fall ikke jeg mye erfaring med, skyter Ingrid inn.
Bred målgruppe
Kort tid etter var studentene kommet frem til et mål: Å gjøre tekniske sårbarhetsdata for bygg forståelige for politikere og kommuneansatte, samt å tydelig vise overlappende naturfarer, de mest utsatte områdene og lokale konsekvenser av klimaendringer, uten at det kreves forkunnskaper i GIS.
– I begynnelsen brukte vi DOK-analyse til å hente inn all kartdata som var tilgjengelig for et område. Deretter jobbet vi mye med å fjerne støy, forklarer Christoffer.
Gruppen utforsket også ulike måter å visualisere dataene på. Hele veien var målet å gjøre informasjonen lettere forståelig og raskere tilgjengelig for en bred målgruppe.
Stor interesse for studentenes arbeid
Da programmet var over i midten av juli, hadde studentene utarbeidet et verktøy som viser hvordan værhendelser, naturfarer og klimaendringer kan påvirke bygg og infrastruktur i Lofoten.
Samarbeidet var imidlertid ikke over. Noen uker senere møttes de ti studentene igjen, denne gangen for å presentere resultatet for Lofotrådet over Teams.
– Mange flere enn jeg hadde invitert møtte opp for å få med seg presentasjonen. Ryktet gikk om at noe spennende var på gang, forteller Ingrid Slungaard Myklebust, miljø- og klimarådgiver i Lofotrådet.
Nesten 30 representanter fra de seks Lofoten-kommunene deltok, blant disse befant det seg fire ordførere, en kommunedirektør, to havnesjefer og flere ledere.
– Studentene holdt en svært god presentasjon, som engasjerte deltagerne. I etterkant ble det stilt mange spørsmål, og flere ønsket å teste verktøyet, sier hun.
Imponert over løsningen
Lofoten er en svært klimasårbar region. Derfor blir det ekstra viktig med et anvendelig verktøy som kan bidra til god formidling av den kommende analysen.
– Sårbarhetsanalysen skal både kunne anvendes og forstås av næringslivet, fagfolk i kommunen og politikerne. Studentene greide å lage et løsningsforslag som gjør det enkelt for alle disse å få et overblikk over materien, samtidig som man kan dykke dypere ned i ulike fagområder og temaer, forteller Ingrid.
Helt siden starten av arbeidet med sårbarhetsanalysen, har hun vært opptatt av at den ikke kun skal ende opp som en lang papirrapport.
Studentene viste oss kjempespennende, konkrete forslag til hvordan vi kan benytte oss av GIS og Geodatas verktøy. Det har stor verdi for oss å bli presentert for innovative løsninger vi aldri kunne kommet på selv. Vi er veldig imponert over studentenes arbeid, sier Ingrid.
Hun har ikke angret et sekund på at Lofotrådet sa ja til å være kundecase for Geodatas sommerstudenter.
– Dette ville vi definitivt gjort igjen! Forhåpentligvis har studentene både fått god innsikt i temaet, og et godt innblikk i Lofoten. Vi trenger unge, kloke hoder med denne type kompetanse, så vi håper at noen av dem vil søke på jobb her etter hvert, smiler hun.
Stolte studenter
I dag er Ingrid og Christoffer tilbake på sine respektive studiesteder. Begge er fornøyde med resultatet av sommerjobben.
– Vi lyktes med å demonstrere hvor nyttige verktøyene fra Geodata kan være. Det var gøy å se hvor gira kunden ble på løsningene og mulighetene vi presenterte, forteller Ingrid. – Jeg ble veldig stolt av gjengen, og det vi hadde fått til på fem uker.
I oktober får de ti studentene mulighet til å møtes igjen.
– Geodata har invitert oss til GEOTEK, en konferanse som samler det største fagmiljøet i Norge innen ArcGIS, kartteknologi og geografiske data. Det blir en fin avslutning, sier Ingrid.
Disse ble plukket ut til å være sommerstudenter hos Geodata i 2025:
- Ingrid Valstad, Geovitenskap, University of Bergen (UiB)
- Christoffer Gerkman, By-og regionplanlegging, NMBU - Norwegian University of Life Sciences
- Malene Lien Killi, I&IKT-Geomatikk, Norwegian University of Science and Technology (NTNU)
- Morten Sandbæk Edvardsen, Geomatikk, NTNU
- Katrine Iden Nedland, I&IKT-Geomatikk, NTNU
- Martin Wangen Rustad, Informatikk, NTNU
- Philip Massacand, Geomatikk, NMBU
- Theresa Tran, Industriell Design, NTNU
- Katrine Sundbak, Interaktsjonsdesign, Aalborg University
- Therese Maria Lothe, Informatikk og språkdesign, University of Oslo
