Geodatas kundeundersøkelse for Geodata Online og Origo: – Vi skal gjøre kundeopplevelsen enda bedre

I mai sendte vi ut en kundeundersøkelse til våre kunder som bruker Geodata Origo og Geodata Online. Slik svarte dere, og slik tar vi tak i tilbakemeldingene.

– For å hele tiden kunne levere så godt som mulig, er det viktig med tilbakemeldinger fra kundene våre på hvordan de opplever å bruke våre produkter og tjenester, sier Torgrim Høydahl, leder av kundeopplevelse i Geodata.  

I undersøkelsen var det to konkrete produkter som vi bad om vurderinger på:  

  • Geodata Origo, vår kommunale plattform for å forvalte geografiske data og utvikle tjenester og løsninger for kommunen og innbyggerne 
  • Geodata Online – Norges mest komplette geografiske datavarehus med data, kart og innholdstjenester. 

Slik er tilbakemeldingen

Vi ba om tilbakemeldinger på flere forhold knyttet til kundeforholdet vårt – fra kjøpsopplevelsen, veiviser, støtte og dokumentasjon til teknisk support, funksjonalitet og ytelse. Totalt spurte vi om 13 forhold.   

– Vi er takknemlige for alle svar, og skulle naturligvis hatt flere tilbakemeldinger enn det vi fikk. Likevel har flere av respondentene gitt grundige og utdypende svar på undersøkelsen, og det er svært verdifullt for arbeidet med å gjøre forbedringer, sier Høydahl.  

Geodata Origo

Brukerundersøkelsen viser at brukerne generelt er positive til Origo Innsyn, men peker på flere konkrete forbedringspunkter. Mest fremtredende er behovet for forenkling og bedre brukervennlighet, særlig for ikke-fagbrukere. Flere peker på at løsningen ikke alltid er intuitiv, og at det kan kreve for mange klikk for å hente frem nøkkelinformasjon, spesielt fra matrikkelen. I tillegg får vi tilbakemelding om at en i noen situasjoner ikke opplever tilfredsstillende responstid i løsningen. 

Slik følger vi opp tilbakemeldingene  

Tilbakemeldingene fra undersøkelsen samsvarer godt med det vi har registrert gjennom løpende dialog med brukerne. Dette bekrefter våre prioriteringer, og vi har allerede igangsatt flere forbedringstiltak.  

Vi vil særlig fremheve to hovedområder:  

Ytelse: Vi har det siste året gjort betydelige investeringer i å forbedre ytelse og stabilitet i løsningen. Dette har gitt merkbare forbedringer på flere områder, men vi erkjenner at dette er et arbeid som krever kontinuerlig oppfølging og optimalisering.  

Brukervennlighet: For å møte ulike brukergruppers behov, arbeider vi nå med flere tiltak:  

  • En ny, forenklet innsynsløsning for publikum er under utvikling  
  • Prøveversjon er tilgjengelig for utvalgte kommuner  
  • Videreutvikling fortsetter utover høsten basert på brukererfaringer  
  • Forbedring av matrikkelinnsyn med fokus på effektivitet  
  • Gjennomgang av den generelle brukeropplevelsen for å gjøre løsningen mer intuitiv og effektiv  
  • Vi vil fortsette å bygge videre på disse tilbakemeldingene for å sikre at løsningen best mulig møter brukernes behov.  

Geodata Online 

Brukerne av Geodata Online gir tilbakemeldinger på tilganger og oversikt over tilganger, behov for mer og bedre dokumentasjon, samt generell ytelse på en enkelte av tjenestene.  

Slik følger vi opp tilbakemeldingene  

Vi er i gang med en ny løsning for brukerhåndtering og tilgangsstyring, som vil gjøre det enklere å få tilgang til produkter og tjenester, samt gi kundene våre bedre kontroll på hvem som har rettigheter til hva. 

Vi etablerte åpne dokumentasjonssider for noen år siden. Vi vil fortsette å fylle disse med relevant innhold, inkludert eksempler på hvordan man kan bruke tjenestene.  

Bedre ytelse er et kontinuerlig fokusområde, og en pågående oppgradering av driftsplattformen vår vil gi oss noen nye muligheter vi skal utforske det kommende året.   

Donasjon til Leger uten grenser  

Når Geodata sender ut kundeundersøkelser, er det viktig for oss å få en så høy svarprosent som mulig. Denne gangen fristet vi med at hvert svar utløste en donasjon til Leger uten grenser.

Første og fremst må vi takke for alle tilbakemeldingene vi har fått. Og så er det svært hyggelig å fortelle at vi i september kunne, takket være responsen, overføre 15.000 kroner til organisasjonen fra oss i Geodata, Torgrim Høydahl.

Torgrim Høydahl
Avdelingsleder kundeopplevelse
Geodata
Første og fremst må vi takke for alle tilbakemeldingene vi har fått. Og så er det svært hyggelig å fortelle at vi i september kunne, takket være responsen, overføre 15.000 kroner til organisasjonen fra oss i Geodata.

Torgrim Høydahl, Avdelingsleder kundeopplevelse, Geodata

Første og fremst må vi takke for alle tilbakemeldingene vi har fått. Og så er det svært hyggelig å fortelle at vi i september kunne, takket være responsen, overføre 15.000 kroner til organisasjonen fra oss i Geodata.

, ,